
در دنیای رقابتی امروز، تبلیغات موثر بیش از هر زمان دیگری حیاتی شده و شرکتها دائماً به دنبال راههای نوآورانه برای جلب توجه مخاطبان هدف خود و افزایش آگاهی از برند هستند.
در این میان استراتژیهای تبلیغاتی Above the Line (ATL)، Below the Line (BTL) و Through the Line (TTL) به ابزار قدرتمندی برای بازاریابان تبدیل شدهاند. هر رویکرد مزایای منحصربهفردی را ارائه داده و اهداف بازاریابی خاصی را برآورده میکند.
تبلیغات ATL (Above the Line Advertising) یا تبلیغات بالای خط به روشی از تبلیغات گفته میشود که از رسانههای عمومی و پربیننده برای رسیدن به مخاطبان گسترده استفاده میکند. این نوع تبلیغات معمولاً شامل آگهیهای تلویزیونی، رادیویی، روزنامهها، مجلات و بیلبوردها است. هدف اصلی تبلیغات ATL، افزایش آگاهی از برند و ایجاد تصویری مثبت از محصول یا خدمت در ذهن مخاطب است.
تبلیغات (Below the line advertising)BTL یا تبلیغات زیر خط یا ترویج زیر خط نیز شناخته میشود. در این روش برخلاف تبلیغات Atl، از استراتژی بازاریابی و تبلیغات مستقیم برای رسیدن به مشتریان هدف استفاده میشود. در تبلیغات بی تی ال، کمپینهای تبلیغاتی برای معرفی محصولات و خدمات در رسانههای غیر از تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجله و بیلبوردها اجرا میشوند. شرکتهای مختلف در این نوع استراتژی بازاریابی و تبلیغات بیشتر از برندسازی و افزایش آگاهی نسبت به برند، روی نرخ تبدیل متمرکز هستند.
در نهایت تبلیغات (TTL (Through the line advertising ترکیبی از تکنیکهای تبلیغات ATL و تبلیغات BTL است؛ به این معنا که در کمپین TTL به دنبال آگاهی از برند و افزایش تبدیل بوده در حالی که تنها گروهی خاصی از مخاطبان را هدف قرار میدهیم.